Nasib Murid SK –Surat Ibubapa

Tolong jangan bercakap omputih di sini..

“SELAMAT pagi, murid-murid. Please sit in you chair.” Itulah ucapan alu aluan kepada murid-murid sewaktu subjek bahasa inggeris di sekolah SK.

Anak perempuan saya memulakan tahun satu di sebuah sekolah kebangsaan tua dan terkenal di Kuala Lumpur.

Di hari pertama persekolahan dia diberitahu supaya tidak bertutur dalam English. Dia hanya boleh berbuat begitu waktu subjek bahasa Inggeris.

Semasa subjek bahasa Inggeris pula, gurunya mengajar dalam bahasa Malaysia? Dia menjalankan P&P dalam BM dan kadang-kadang sahaja keluar perkataan English.

Bila dan di mana masa depan Malaysia (anaka-anak) kita hendak belajar bertutur dan menulis dalam english? Sudahlah mereka belajar English dalam BM dan dilarang pula berkomunikasi dalam english di sekolah.

Wahai tukang ajar, anda harus peka, English ialah bahasa kedua dan bahasa yang paling digunakan di dunia.

Sekolah ialah tempat di mana mereka sepatutnya menajamkan skill english mereka.

WINLITA SANDOSAM
Kuala Lumpur —the star

Huhu U ingat derang peduli ke, anak-anak derang nanti senang masuk asrama, masuk IPTA dengan 3A je pastu kalau tak dapat compete di sektor pekerjaan boleh kerja gomen, jadi pembantu tadbir pun ok sebab kupeks boleh minta elaun tambahan untuk mereka yang ada ijajah ikikiki.

Kalau u pigi komplein ini kemungkinan jawapan yang bakal U terima, “U tak suka u berambus ke sekolah swasta,”

Janji gaji derang jalan walaupun itu duit rakyat. Sebab itu Nurul Izzah pernah berkata cabaran utama PR ialah merubah mentaliti rakyat.

Penjawat Awam tak sedar yang mereka makan duit rakyat, mereka ingat mereka makan duit ameno, sebab itu mereka tak rasa bersalah memberi servis yang teruk kepada rakyat.

Apa guna beri ijajah percuma kalau skill tak bertambah? Sebab itu kita kena review semula nak beri jawatan guru BI kepada graduan menganggur mesti pastikan mereka betul-betul dapat mengajar, bukan kerana terpaksa, kalau tidak tak kemana lah SK kita, dah tu nak ajak orang buat satu sekolah untuk semua, ada hati.

YB = yang berhormat (ameno bn)
YB = Yang Berkhidmat (PR)

3 thoughts on “Nasib Murid SK –Surat Ibubapa

  1. reality keadaan di sekolah2 jenis kebangsaan…….anak kakitangan awam,nak2 cikgu cikgi,xde A tau B pon boleh masuk sekolah asrama…xde A,B,C..pon boleh masuk poli,U…rakyat memerhati….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s